قاصدون

آدرس سايت
با سلام خدمت خوانندگان محترم تنها از طریق آدرس زیر به سایت قاصدون دسترسی خواهید داشت، لذا فقط با این آدرس وارد سایت شوید: ghasedoon.ir
آخرين نظرات
قاصدون در تلگرام و آپارات
خبرنامه سايت

ايميل خود را وارد کنيد:

روش عضویت در خبرنامه

دانلود کتاب خلاصه الحساب

سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۴۳ ب.ظ

کتاب "خلاصه الحساب" توسط عالم ربانی شیخ محمد بهاء الدین عاملی معروف به شیخ بهایی به زبان عربی و در علم حساب و ریاضی نوشته شده است. این اثر شریف و منیف، سال ها به عنوان اولین کتاب در سیر علوم ریاضی در حوزه های علمیه تدریس میشده است.

این کتاب به چند زبان دنیا از جمله فارسی ، فرانسوی و آلمانی ترجمه و شرح شده است. به عنوان مثال «اللباب فی شرح خلاصه الحساب» نوشته سید محمد جواد ذهنی ترجمه و شرحی فارسی بر خلاصه الحساب است  که در آن نویسنده با نظمی بسیار زیبا مسائل کتاب شیخ را شرح و بسط می دهد.

هم اکنون برای اولین بار، میتوانید نسخه نفیس چاپی مربوط به حدود 200 سال قبل "خلاصه الحساب" را با همراه با حواشی، دانلود کنید:

دانلود کتاب خلاصه الحساب:

حجم: 17 مگابایت

دریافت


ساختاربندی کتاب:

سر فصل های زیر از جمله مطالبی که در این کتاب بدان پرداخته شده است:

تعریف علم حساب- موضوع علم حساب- تعریف و اقسام حکمت- تعریف عدد- تقسیم عدد- مراتب عدد- ارقام نه گانه عدد قاعده جمع- عمل تضعیف- امتحان جمع- عمل تنصیف- امتحان تضعیف- عمل تفریق- امتحان تفریق- اقسام ضرب- احکام ضرب- ضرب توشیح- ضرب شبکه- تقسیم کسور- قاعده تناسب- اقسام کم- تعریف و اقسام خط- اشکال هندسی - وزن کردن زمین برای اجراء قنات- طریق تحصیل عرض رودها و نهرها- در جبر و مقابله- مقدمات جبر- اقسام معادلات مقارن- شرح معادلات مفرد- خاتمه در مسائل لاینحل.

نظرات (۴)

بسیار عالی


سلام علیکم
بسیار متشکرم که ترتیب اثر دادید
خیلی زحمت می کشید
این هنر نیست که گهگاهی ما از شما ایراد میگیریم بلکه با این حجم مطلبی که میگذارید طبیعی هست که معدود اشکالاتی پیش بیاید
هنر این هست که زحمت می کشید و مطالب را می گذارید و بیش از این که ما اشکال بگیریم از مطالب شما استفاده کردیم

به قول شاعر عرب
من ذا الذی ترضى سجایاه کلها / کفى المرء نبلا أن تعد معایبه

(اگر صلاح میدانید این پیام را هم بزارید و گرنه که میل خود شماست)
پاسخ:
ممنون از لطفتان
به هر حال در خیلی از مطالب ممکن است اشکال باشد اما بحمدلله با وجود خوانندگانی همچون شما و امثال شما، گهگاهی مطالب اصلاح شده است. غرض هم همین است که افراد طالب علم از این کتب فراموش شده نفع ببرند.
  • گلستان بلاگ
  • سلام.. تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتون در "گلستان بلاگ"

    با آدرس:  http://golestanblog.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8/

    در این سایت انتشار یافت.

    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

    هدیه سایت گلستان بلاگ به شما:

    امام علی علیه السلام"
    إنَّما الحَیاةُ الدُّنیا مَتاعٌ ؛ ومَتاعُ الدُّنیا بَطیءُ الاِجتِماعِ، قَلیلُ الاِنتِفاعِ، سَریعُ الاِنقِطاعِ؛تنبیه الخواطر : ج ۲ ص ۱۰۲)
     زندگى دنیا، کالایى بیش نیست و کالاى دنیا، دیر فراهم مى آید و اندک به کار مى آید و زود از کف مى رود.

    یا علی. التماس دعا

    با سلام
    خیلی متشکر و زحمت کشیدید
    اما ذکر دو نکته ضروری هست
    اولا این نسخه ای که گذاشته اید و زحمت کشیدید نسخه چاپی هست نه خطی و حتی سال چاپ و نام چاپ خانه روی جلد آن نوشته شده و از نوع خط و رنگ جوهر هم مشخص هست و مثل همان چاپ سنگی های به خط طاهر خوشنویس و عبد الرحیم هست
    (سال 1262 قمری و چاپخانه محمدی زیور و احتمالا در پاکستان چاپ شده باشد چون به نظرم زیور محمدی بوده و در زبان آن ها این طوری گفته میشه و عدد هفت رو هم مثل حرف V انگلیسی می نویسند البته به صورت افقی یعنی نوک تیزش سمت چپ باشد)
    ثانیا این که فرمودید نسخه نفیس اصلی متوجه منظورتان نشدم
    چون اصطلاحاتی مثل نسخه اصلی(یا همان نسخه اصل)یا نسخه أم(یا همان نسخه مادر)در تحقیق مخطوطات تعاریفی دارند که به هیچ وجه با این کتاب همخوانی ندارد مثلا نسخه مادر را بعضا به نسخه ای اطلاق می کنند که به خط مؤلف باشد(البته نباید جعل شده باشد و به دروغ،کاتب رساله خود را به جای مؤلف معرفی کند که ارزش نسخه بالا رود)و یا به دید مؤلف رسیده باشد و او صحت نسخه را تأیید کرده باشد(معمولا در آخر رساله تاییدیه مینوشتند) و غیره
    باز هم متشکر از تلاشتون

    فإن الجواد قد یکبو و إن الصارم قد ینبو

    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه مدتی دسترسی به اینترنت نداشتیم و تایید نظر شما به تاخیر افتاد، از این بابت عذر خواهیم.
    کلام شما کاملا صحیح است و کم دقتی از ما بوده است. مطلب تصحیح شد.
    ممنون که تذکر دادید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    يا من لا يفد الوافدون علي اکرم منه و لا يجد القاصدون ارحم منه
    کپی و نشر مطالب سایت قاصدون بلامانع است