قاصدون

آدرس سايت
با سلام خدمت خوانندگان محترم تنها از طریق آدرس زیر به سایت قاصدون دسترسی خواهید داشت، لذا فقط با این آدرس وارد سایت شوید: ghasedoon.ir
آخرين نظرات
قاصدون در تلگرام و آپارات
خبرنامه سايت

ايميل خود را وارد کنيد:

روش عضویت در خبرنامه

امروز در حالی که در اینترنت به دنبال مطلبی بودم، به سوال یا (بهتر بگویم) اشکال جالبی برخوردم که نوشته شده بود:

"در یکی از ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺗﻬﺮﺍﻥ معلم در نمازخانه مدرسه درباره داستان آدم و حوا صحبت میکرده ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻼﺱ ﺍﻭﻝ ﺩﺑﺴﺘﺎﻥ، ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻤﺶ ﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﻣﮕﺮ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﺩﻡ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﮑﺮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﮑﺮﺩ؟ ﻣﻌﻠﻢ ﮔﻔﺘﻪ: ﺑﻠﻪ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮﺭ است. ﺷﺎﮔﺮﺩ ﮔﻔﺘﻪ: ﭘﺲ ﭼﻄﻮﺭ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺸﻮﺩ ﻭ ﺁﺩﻡ ﻭ ﺣﻮﺍ ﺭﺍ ﮔﻮﻝ ﺑﺰﻧﺪ ﺗﺎ درخت (سیب) ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ؟ ﻣﻌﻠﻢ ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﻔﺘﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ..."

بعد متوجه شدم ایشان چون قابلیت نداشتند وارد خانواده بزرگ اسلام شوند، فرمایشات ناخوشایندی هم فرموده بودند که مشکل در اینجاست که بدون تحصیل و زحمت کشیدن و تلاش کردن، و به صرف شنیدن یک حرف یا ظاهر یک موضوع، قضاوت کرده بودند.

در جواب از این سوال، اول مقدمه ی مهمی را عرض میکنم:

شما وقتی میخواهید معمولاتی که در ذهنتان هست را به دیگران ارائه کنید، از الفاظ استفاده میکنید و الفاظ مرتبه تنزل یافته آن معنای موجود در ذات شمایند. الفاظ روزنه هایی برای رسیدن به آن معنای حقیقی موجود در ذهن شما هستند. در قرآن هم همین نکته صادق است، یعنی باید از الفاظ رد شد و به حقیقت معنا نزدیک شد. با توجه به این روایت که قرآن دارای هفتاد بطن(1) است متوجه میشویم که ممکن است امام معصوم یک لفظ در آیه را برای شخصی به یک صورت و برای شخص دیگر، به یک صورت دیگر معنا کند و هر دو هم حق باشد چرا که قرآن دارای بطون است. مثلا در آیه (و جعلنا من الماء کل شی حی)(2) (ما حیات همه چیز را به وسیله آب قرار دادیم)، میتوان "ماء" را به معنای آب گرفت اما یکی از بطون معانی آن، علم است و هر دو معنا هم حق است و حتی معانی دیگری را هم ذکر کردند و آنها هم صحیح است و هر کدام به نحوی حکایت از معنای حقیقی دارند، لذا در هر معنای قرآن نباید متوقف شویم و بالاتر برویم که به فرموده امام امیرالمومبن علی وصی علیه السلام: بخوانید و بالا بروید. (اقرا و ارق) (3)

برگردیم به جواب دادن به سوال. نکته بالا را مد نظر داشته باشید. اگر چه بحث از ابلیس ابلیسی است و بحث از شیطان، شیطانی!، اما وارد جواب میشویم، البته در جواب دادن از بحثهای علمی سنگین مثل معنای بهشتی که آدم در آن بود، یا حقیقت داستان آدم و حوا چیست؟ و...، بحثی نمی کنیم و فقط با ظاهر عبارات قرآن پاسخ میدهیم:

اگر این بزرگواری که این سوال را مطرح کردند، در آیات قرآن دقت میکردند متوجه اشتباه خود میشدند. تمام اشتباه ایشان، توجه نکردن به دو لفظ "ابلیس و شیطان" است. در قرآن کریم، وقتی که سخن از سجده نکردن به آدم و رجیم شدن می آید، لفظ ابلیس آمده است، اما آنجا که بحث از ضلالت و گمراه کردن آدم و هبوط آدم از بهشت است، لفظ شیطان آمده است. برای توضیح بیشتر عرض میکنیم:

شیطان از ماده "شطن" به معنای دوری و مخالفت است و به هر موجود طغیانگر و مخالف، لفظ شیطان اطلاق میشود و شیطان اسم جنس و مفهومی عام است، اما ابلیس یک موجود خاص و یک شخص است که به آدم سجده نکرد. به تعبیری هر ابلیسی شیطان هست اما هر شیطانی ابلیس نیست و ابلیس که بنابر ظاهر قرآن از جن بود (کهف،50) یکی از شیاطین است (ینابراین آیه: وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ (4) که تصریح دارد شیاطین هم جن هستند هم انسان).

به عنوان نمونه آیات سوره اعراف را که مبسوط ترند مطرح می کنیم. با توجه به توضیح فوق، مقام به کارگیری ابلیس و شیطان را در آیات مشاهده کنید:

وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْ‌نَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ ﴿١١﴾قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْ‌تُکَ ۖ قَالَ أَنَا خَیْرٌ‌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ‌ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ ﴿١٢﴾ قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ‌ فِیهَا فَاخْرُ‌جْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِ‌ینَ ﴿١٣﴾ قَالَ أَنظِرْ‌نِی إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ ﴿١٤﴾ قَالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِ‌ینَ ﴿١٥﴾ قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ‌اطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿١٦﴾ ثُمَّ لَآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَ‌هُمْ شَاکِرِ‌ینَ ﴿١٧﴾ قَالَ اخْرُ‌جْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَّدْحُورً‌ا ۖ لَّمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ ﴿١٨﴾

تا اینجا که بحث سجده نکردن و هبوط است، بحث از "ابلیس" که یک موجود خاص است میباشد. اما از این جا به بعد لفظ "شیطان" که معنای اعم دارد و به هر موجود سرکش و مخالف گفته میشود، مطرح میشود:

وَیَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَ‌بَا هَـٰذِهِ الشَّجَرَ‌ةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿١٩﴾ فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِ‌یَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَ‌بُّکُمَا عَنْ هَـٰذِهِ الشَّجَرَ‌ةِ إِلَّا أَن تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ ﴿٢٠﴾ وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ ﴿٢١﴾ فَدَلَّاهُمَا بِغُرُ‌ورٍ‌ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَ‌ةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَ‌قِ الْجَنَّةِ ۖ وَنَادَاهُمَا رَ‌بُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَن تِلْکُمَا الشَّجَرَ‌ةِ وَأَقُل لَّکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿٢٢﴾

در سایر آیات قرآن هم که درباره این قضیه است، الفاظ به همین صورت آمده اند. (برای لفظ "ابلیس" به آیات بقره-34، اعراف-11، حجر-31، حجر-32، اسراء-61، کهف-50، طه-116، ص-74، ص-75 مراجعه کنید و برای لفظ "شیطان" آیات بقره-36، اعراف-20، اعراف-22، طه-120 را ملاحظه بفرمایید.)

این جواب ما به ایشان است.

اما سوال این است که این چه شیطانی است که آدم را (به ظاهر) اغوا کرد؟ شیطانی که آدم و حوا را در بهشت اغوا کرد، میتواند معانی مختلفی داشته باشد و همه هم با توجه به مقدمه ای که ذکر شد، حق اند. که مثلا حضرت علامه حسن زاده در  کتاب "عیون مسائل نفس" (5) هفت معنا را برای شیطان ذکر میکنند، چرا که پیامبر و ائمه اطهار معانی مختلفه ای در روایات برای شیطان نام بردند که یکی از آنها هوای نفس است.

    هواى‏ نفس‏ انسانى است شیطان‏           بغیر از نفس انسان کیست شیطان؟

البته ممکن است در روایات یا کلام بزرگان گاهی لفظ ابلیس مجازا به معنای شیطان به کار برود.

نکته ای را که لازم میبینم در پایان ذکر کنم این است که ممکن است کسی بگوید از کجا معلوم که منظور از شیطان در آیات بالا ابلیس نباشد؟ گوییم حتی اگر لفظ شیطان  در آیات به معنای ابلیس هم باشد، مشکلی ندارد و شاید حتی بزرگانی شیطان در آیات را به معنای ابلیس بگیرند و باز هم تناقضی نباشد، چرا که باید معنای بهشت و جهنم آدم معلوم شود، معنای هبوط فهمیده شود و... که نیاز به بحث علمی دارد. اما به هر حال همانطور که در ظاهر قرآن هیچ تناقضی نیست (که در تفاوت لفظ ابلیس و شیطان ذکر کردیم) قطعا در باطن آن هم تناقضی نیست و چه بسا کسی معنای باطنی لفظ شیطان را در آیات به معنای ابلیس هم بگیرد و تناقضی پیش نیاید و (با توجه به مقدمه) همه معانی حق باشند.

فعلا همین معنای ظاهری برای جواب دادن این مستشکل محترم، کافی است اگر ان شاءالله طالب حقیقت باشند نه به دنبال عناد و دشمنی. ایشان باید بدانند که تمام اشکالاتشان جواب دارد و کسی که به حقیقت، طالب حقیقت باشد، بی حقیقت نمی ماند و به حقیقت نایل می شود، اما کسی که فقط دنبال عناد و دشمنی است، هرگز به حقیقت نمیرسد چون اصلا حقیقت را نمی خواهد.

---------------------------------

حال که این قدر درباره ابلیس و شیطان و آدم و حوا بحث کردیم، خوب است یک نکته اخلاقی هم از این داستان بیاموزیم که در حقیقت داستانهای قرآن شرح حالات و تطوّرات انسان اند، حضرت علامه حسن زاده آملی در "کتاب نور علی نور" آورده اند:

"تعبیر حضرت آدم صفى مؤدّب به آداب اللّه چنین است: رَبَّنا ظَلَمْنا أنْفُسَنا وَ انْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرین‏. و ابلیس‏ بى‏ ادب مى‏ گوید: فَبِما أغْوَیْتَنى لَأقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیم. آن فرخنده آیین ظلم را به خود نسبت مى ‏دهد و این کافر، کیش اغوا را به حق تعالى." (6)

و در کتاب شریف الهی نامه: الهى‏ حسن‏ زاده چگونه دعوى بى‏ گناهى کند که آدم و حوازاده است نه ملک و چگونه از آمرزش تو ناامید باشد که ربنا ظلمنا گو است نه بما اغویتنى‏. (7)

**************

پی نوشتها:

1. عن رسول الله (ص): انّ للقرآن ظهراً و بطناً و لبطنه بطناً، الی سبعه ابطن أو الی سبعین بطناً. (تفسیر المیزان، جلد1، صفحه53)

2. سوره انبیاء، آیه 30

3. و اعْلَم أنَّ درجاتِ الجَنَّةِ على عَدَدِ آیات القُرآنِ، فَإذا کانَ یَوْمُ القِیامَةِ یُقال لِقارِئ القُرآنِ‏: اقْرَأ وارْقَ‏ (من لا یحضره الفقیه، جلد2، صفحه627)

4. سوره انعام، آیه112

5. عین 31 از کتاب سرح العیون فی شرح العیون
6. نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور، صفحه 94

7. الهی نامه، صفحه 75

نظرات (۴۱)

جالب بود. مرسی.
به ما هم سر بزنید. با تشکر. اندروید
پاسخ:
متشکر
با سلام و خسته نباشید ،سوالم این بود که چه کسی شیطان را قول زد که سجده نکند؟ ممنون
پاسخ:
خود شیطان از خباثت ذاتی اش سجده نکرد.
شیطان برای اغوا آمده بود نه استفاده از نعمت بهشت. چونکه او راندهٔ درگه بود و جای او جهنم است.
باسلام وادب ممکن است منظور از ضمیر ها در فاخرج منها مقام و مرتبتی باشد که ابلیس در ان بخاطر 6000سال عبادت حضور پیداکرده و در سلک فرشتگان الاهی قرار گرفته بوده ولی بعد از تکبر از آن مقام خلع شده است لذا اگر با فقه اللغه و جستار واژه ای اخرج تتبع بیشتری در قرآن کریم بفرمایید به معنایی که ذکر شد دست می یابید و نیازی به تکلف ندارید . ضمنا در تعریف سوال می توانستید اسم معلم و شاگرد را نیاورید و مستقیما سوال یا شبهه را مطرح کنید. ومن الله التوفیق یاعلی مدد.
در پاسخ به برادری که سخن از تفسیر به رای پیش آوردن عرض میشه که کلمات عصی و غوی در لغت معانی مشخصی دارن که کاملا با آن چه که عرف می فهمه متفاوته و ما روی این اصل که انبیا معصومند (و صد البته تعریف عصمت هم اینجا بسیار پربحثه) می بینیم در تفاسیر مختلف بسیار روی این آیات بحث شده که مثلا این نهی ارشادیه نه مولوی که الزام آور باشه.
به نظر حقیر تفسیر المیزان به طور کامل و جامع از تمام زوایا به این موضوع پرداخته.
اما اینکه بیایم به گونه ای مثلا موضوع رو ببینیم که آدم علیه السلام برای امتثال امر خداوند به این شجر نزدیک شد و ... خوب این منافاتی نداره و بلکه یک نگاه لطیف دیگه در تفسیره.
توجه کنیم که این جور نگاه ها چیز تازه ای نیست بلکه در روایات حضرات معصومین به وفور دیده میشه
حرف بسیاره اما ...
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با تشکر از مطلب خوبتان
می خواستم عرض کنم ما در تفسیر قرآن مبانی و اصولی داریم که بر اساس آن در صدد فهم درست قرآنیم و صد البته احتیاط فراوانی در تفسیر به رای نکردن داریم
مثلا اگر در آیات قرآن از اذر با عنوان اب (پدر در معنای ظاهری) برای حضرت ابراهیم سخن به میان میاد براساس این اصل که پدر انبیا نمیتونه مشرک باشه در تفسیر اون به ظاهر اکتفا نمیکنیم و بحث  لغوی و تاریخی میاریم که این شخص عمو بوده و معنای اب چنین است و چنان

پاسخ:
سلام علیکم خوش آمدید
بله، بحث است در علم اصول و سایر علوم مرتبط که آیا هر برداشت از ظواهر کتاب حجت است یا خیر.
  • گلستان بلاگ
  • سلام
    باتشکر. این مطلب با نام خودتان در گلستان بلاگ منتشر شد
    http://golestanblog.ir/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%B4%D8%AF%D8%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D8%AF%D9%85-%D9%88/
    بسیار لذت بردم
    ممنون
  • مسعود فقیه ایمانی
  • اینهم عجب حکایتی است که افردی بخواهند قرآن را بر اساس ذوقیاتشان تفسیر به رای کنند و بعد هم بگویند قرآن بطون مختلف دارد  لابد یکی از بطونش این است که ما می گوییم!  اینجا است که باید گفت  لیک سوراخ دعا گم کرده ای!

    آری قرآن بطون مختلف دارد. اما اشتباه خیلی ها این است که از پیش خود گمان کردند این بطون می توانند هم دیگر را نقض کنند! در حالی که اساسا چنین اختلاف و تناقضی در قرآن وجود ندارد. 

    مثلا یک معنای ظاهری این آیه بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین همان سود حاصل از بیع است. یک معنای خاص منطور امام عصر است. اما این ظاهر و باطن در تناقض با هم نیستند. یا مثلا خدا ظاهرا می گوید مومن آل فرعون را نجات دادیم. اما امام معصوم می فرماید منظور این است که دینش را حفظ کردیم و شهید از دنیا رفت. والا در ظاهر کشته شد. می بینید که این تفسیر هم تناقض ندارد. و همینطور همه تفاسیر دیگری که خود معصومین رسیده است. 

    پس اگر کسی تفسیری از قرآن بکند که ولو ظاهر قرآن را نقض کند باید برای خود دلیل اقامه کند و نشان دهد که این این تناقض وجود ندارد. نه اینکه من درآوردی تفسیر کند و بعد بگوید لابد این هم درست است.

    به هیچ وجه نه قرآن  نه روایات اقدام آدم تایید نمی شود. اگر کسانی خلاف این اعتقاد را دارد باید دلیل بیاورد. ( و مگر عصیان را می شود توجیه کرد؟) در غیر این صورت مطمئن باشد که روی آتش نشسته است.

    پاسخ:
    سلام علیکم
    اولا حرف شما صحیح است و هر کس هر حرفی را نمیتواند بزند و بگوید این بطن قرآن است و بطون قرآن هم با ظاهر آن تناقض ندارند، لکن کجای حرف ما تناقض داشت؟
    ثانیا بارها عرض شد و باز هم میشود که مقصود ما استفاده از ظاهر عبارت قرآن (به کارگیری لفظ ابلیس و شیطان) است و کاری به بحثهای علمی مانند بهشت مخصوص آدم و... نداریم.
    والسلام علی من اتبع الهدی
  • مسعود فقیه ایمانی
  • ضمنا کل نظر "العبد الاحقر " هم بکلی غلط است. دقیقا آدم فریب خورد. "و عصی آدم ربه فغوی". ( سوره طه آیه 121) و ابدا هم خدا کار آدم را مدح نکرد که آشکارا مذمت کرد. بلکه صریحا می فرماید "ولقد عهدنا إلى آدم من قبل فنسی ولم نجد له عزما" ( سوره طه آیه 126) . و اصلا برای همین آدم جز پیامبران اولوالعزم قرار نگرفت. و البته همانطور که گفته شد آن باغی که آدم و حوا در آن بودند اصلا بهشت موعود نبود و هیچ دلیلی هم در این خصوص وجود ندارد. بنا بر این جمله وی که "در بهشت اصلا خطایی وجود ندارد" اصلا مربوط به این موضوع نیست. و توبه آدم هم دقیقا مربوط به همین عصیان او است. 
    اما اینکه آیا عصیان آدم گناه  یا همان ذنب بود یا نبود بحث دیگری است.  و لزوما هر عصیانی ذنب نیست. اما به طور قطع این عمل آدم مورد تایید محسوب نمی شود. 
    پاسخ:
    شاید از ظاهر قرآن عصیان آدم برداشت شود لکن عرض شد که قرآن بطون دارد و چه بسا به تعبیری مدح آدم هم در کار باشد (نه اینکه ظاهر آدم را ذم و باطن آدم را مدح کند، بلکه ظاهر هم با معنا و توجیه دیگر مطابق باطن باشد) بنابر تفسیری که در جواب نظر آقای"محمد علی رنجبر طزنجی" عرض شد
  • مسعود فقیه ایمانی
  • با احترام مطلع باشید معنایی که کرده اید درست نیست. اتفاقا ابلیس آن زمان تنها شیطان بود و تا الان هم هرگز مسلمانان معنای دیگری جز ابلیس از شیطانی که آدم و حوا را فریب داد نداشتند. پس قرآن را تفسیر به رای نکنید. مخصوصا که این ابلیس است که می گوید :"قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین". واضح است که اولین شیطان خود ابلیس بود. همین آیه 36 سوره بقره بعد از آیه 35 نشان می دهد که ابلیس بلافاصله بعد از این سرکشی " الشیطان" نامیده شد و در اولین قدم برای فریفتن آدم و حوا اقدام کرد. 
    پس توضیح شما فاقد استدلال کافی و نادرست است. 

    اما پاسخ صحیح این سوال در خود سوال است و اینکه سوال اشتباه است. شیطان  یا همان ابلیس اصلا از بهشت مورد نظر اخراج نشده بود. شما از کجا فهمیدید منظور از ضمیر "ها" در " قال فاخرج منها" همان بهشت است؟ 
    اولا از ظاهر آیات معلوم است که بلیس از درگاه الهی و جمع فرشتگان اخراج شد نه بهشت. ثانیا اصلا این بهشتی که آدم و حوا در آن بودند از جنس بهشت قیامت نیست چرا که در آن بهشت موعود هیچ دستور و تکلیفی در کار نیست و همه چیز برای بهشتیان نعمت خدا است  در حالی که در بهشتی که آدم و حوا بودند شجره ممنوعه وجود داشت. ثالثا: اصلا معنای بهشت در اصل یک کلمه فارسی است و عربها به هر باغی "جنه " می گویند. چنانچه قرآن اشاره می کند به مردی که کفران نعمت کرد و باغش سوخت یا اشاره می کند به باغهای قوم سبا که نابود شد و در تمام این موارد لفظ "الجنه" را به کار می برد. آیا می شود گفت هر جا قرآن می گوید جنه منظورش همان بهشت موعود است که پلیدی درآن نیست؟ به هیچ وجه. پس کوچکترین دلیلی وجود ندارد که ابلیس از ورود به آن باغی که محل سکونت آدم و حوا بوده است منع شده باشد. ( در واقع این مساله که جمع فرشتگان و خدا در بهشت است  هم باقیمانده اسراییلیات است که معتقد بودند خدا با فرشتگان در بهشت زندگی می کرد و آدم و حوا را هم کنار خود مسکن داد و بعد روزی که خدا در بهشت قدم می زد دید که آدم و حوا ستر عورت کرده اند و ...اما در اسلام مطلقا چنین اعتقادات شرک آمیزی وجود ندارد)

    پس در جواب آن دانش آموز بگویید، شیطان اصلا از آن باغ یا بهشت که آدم و حوا در آن بودند اخراج نشده بود. بلکه از جمع فرشتگان اخراج شده بود. 

    پاسخ:
    عرض شد یک آیه بطون مختلف دارد و ما بر اساس الفاظ و ظاهر قرآن معنا کردیم و کاملا هم مشخص نوشته شده است. فرمایشات دیگر درباره بهشت آدم و حوا و... مقصود بحث ما نبوده.
    سلام
    خب من یه سوال دارم خارج ازاین بحث!؟
    آقا آدم وحوا وقتی به زمین اومدند جز آدم وحوا که کس دیگه ای آفریده نشده بود! اونوقت اینا دوتا بچه دار شدن بعد بچه هاشون باکیا ازدواج کردن وازچه کسی بچه دارن شدن وتولید نسل کردن!؟

    پاسخ:
    در اینجا نظراتی هست، به تفسیر المیزان مراجعه کنید
  • مصطفی رضوانی
  • سلام.. مطلب خوبی بود.. این شبهه یکی از شبهاتی است که در انجمن ها و گروه های آتئیسم بارها به اشتراک گذاشته شده ... خیلی کار به جایی کردید که پاسخ درخوری دادید. موفق باشید
    پاسخ:
    بله ممنون
  • سید محمد حسینی یزدی
  • سلام. 
    با "من چه می کنم؟" به روز هستم.
    یاعلی
    سلام

    خدا خیرت بده .
    استفاده کردیم 
    پاسخ:
    سلام، خوش آمدید
  • یادگار ایران
  • سلام علیکم.
    ولادت امام رضا(ع) بر همه مسلمانان و شما مبارک.
    ممنون از مطلبتون و حضورتون.

    یا علی(ع)
    پاسخ:
    سلام خوش آمدید
    سلام
     عید مبارک تان...ممنون از حضورتون...

    هدیه ذره  سخنی زیبا از آقا امام رضا علیه السلام  است که  به شما تقدیم می شود:

    هر کس از خدا بهشت بخواهد و در برابر سختی ها پایداری نورزد بی گمان خود را ریشخند کرده است.
    البحار 78/356



    هر کس از آتش به خدا پناه برد، امّا خواهش های دنیوی را وانگذارد خویشتن را به باد ریشخند گرفته است.
    منبع : البحار 78/356
    پاسخ:
    سلام ممنون خوش آمدید
  • گلبرگ دانلود
  • سلام ،
    ولادت امام رضا علیه السلام مبارک باد !
    منتظر حضور گرمتون هستیم.
    یامهدی فاطمه (عج)

    سلام برادر

    مطلبتون رو خوندیم و لذت بردیم

    در خدمت هستیم

    پاسخ:
    سلام خوش آمدید
    ابلیس از درگاه خداوند اخراج شد به خاطر تکبری که کرد
    آدم(ع) و حوا هم در بهشتی که در قیامت وعده آن به مؤمنین داده شده نبوده اند، بلکه در احادیث آمده که منظور از جنت، باغی زیبا در دنیا بوده است و شیطان برای رفتن به آنجا هیچ ممنوعیتی نداشته است...
    به نظرم به این همه تفسیر و تأویل نیازی نبود
    پاسخ:
    سلام، خوش آمدید
    بله، فرمایشات شما و همه دوستان محترم قابل طرح است، اما آنچه فعلا برای ما مسلم است ظاهر قرآن و به کارگیری دو لفظ ابلیس و شیطان در دو موطن مختلف است و الا چه غرضی داشت و چه فرقی میکرد که هر دو جا لفظ شیطان یا لفظ ابلیس می آمد؟؟
  • پریشان گویا
  • سلام
    استفاده کردیم
    پاسخ:
    خوش آمدین
  • علیرضا بیگدلی
  • سلام
    ممنون!
    پاسخ:
    خواهش میکنم
  • العبد الاحقر
  • سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    امیدوارم حال شریفتان عالی و روبه متعالی شدن باشه ان شاءالله
    از زحمتهایی که برای جمع آوری این مطالب میکشید نهایت سپاسگذاری رو دارم.

    فقط یه چیزی رو خواستم به عرض شما برادر عزیز برسونم که یه مدتی است که در چند پست اخیر شما چند جا کلمه ها را به اشتباه تایپ میکنید دوست دارم مثل همیشه متنهایی را که از شما میخوانم بدون غلط املایی و اشتباه تایپی باشه
    درست است که این حقیر وقت زیادی برای گذاشتن دیدگاهم ندارم اما باور کنید تا الان تمام مطالب وبلاگ شما را مطالعه کردم.

    به مطلب زیبایی اشاره کردید واقعا بسی جای تأسف است که بعضی از اساتید محترم ندانسته حرفی را از خود میزنند و از کلمه ی نمیدانم شرم دارند.
    انسان اگر ندانسته مطلبی را بیان کند آثار بدی بر ذهن سوال کننده خواهد گذاشت.
    در این پست بحث بسیار زیاد است همانطور که شما فرمودید از بعضی از آنها صرف نظر کردید و فقط قسمتی را بیان کردید که باید به شما احسنت گفت ایدکم الله

    عزیزان خوب است بدانند که حضرت آدم علیه السلام اشتباه نکرد و از طرف خداوند در واقع مذمت نشد هیچ در واقع مدح شد.

    در جایی از قرآن کریم خداوند عز و جل به رسول خدا ص میفرماید: که دیگر اینقدر بذل و بخشش نکن که دیگر چیزی برای خودت نماند و مردم تو را مذمت کنند.

    در واقع اینجا خداوند رسول خودش را مذمت نکرد با این حرف او را مدح کرد زیرا او وجود مطلق و خداوند مطلق وجود است.
    الفاظ نباید شما را از اصل آن وجود دور کند مثلا کسی میگوید عقل سلیم چگونه است از وهم و خیال و غیره شروع میکند تا برسد به مرتبه تطهیر عقل اما اینها در واقع لفظ هستند و آنچه مهم است طهارت عقل است که با درگیر نکردن آن به ءلودگی های فکر دنیا طاهر میشود که کار آسانی نیست!

    خوب برسیم به بحث خودمان در واقع شیطان به آن درختی که موجود بود رنگ بقا زد و معمولا تمام انسانها از جایی که بقای آن زیاد و ابدی باشد آن را دوست دارند و چیز عجیبی هم نیست عصمت منافی است بر خطا..!
    اینجا خطایی از حضرت آدم ع سر نزد و خداوند فقط او را متوجه حرف خود کرد و حضرت آدم ع در واقع مورد مدح خدا قرار گرفت.
    در بهشت اصلا خطایی وجود ندارد که بعضی ها متأسفانه هنوز نفهمیدند که در بهشت جز مدح و ستایش چیز دیگری نیست.
    بحث زیاد است بماند تا فرصتی دیگر ان شاء الله عذرخواهی میکنم اطاله ی کلام شد موفق و مؤید باشید التماس دعا یا علی
    پاسخ:
    سلام خیلی خوش آمدید و ممنون از دقت نظرتان، البته خوب بود غلطهای املایی را تذکر میدادید تا تصحیح شوند.
    درباره اغوا نشدن حضرت آدم هم حق همان است که فرمودید و لذا در عبارت این لینک هم نوشتم: (این چه شیطانی است که آدم را (به ظاهر) اغوا کرد؟).
    ممنون از حضورتان
  • ی آنتی زایون
  • سلام
    ممنون استفاده کردم .
    پاسخ:
    خوش آمدید
    واسه همینه میگم حرف زدن به من نیومده
    اینقد ریزه  کاری داره
    بعضی اوقات مشاوره ها هم اشتباهی از آب در میاد
    واسه همین نمیدم اصلن و همین طور جواب
    پاسخ:
    سلام، خوب که مینویسید اما حرف زدن را نمیدانم!
    سلام...
    به نظرم این مسئله جواب های دیگری هم دارد همانطوری که خودتون فرمودید... و اینکه زیبا ترین جواب هم قسمتی از متن شماست..که قران خود مستقیما و از بطن ظاهر جوابگوست...ابلیس شیطان است اما هر شیطانی ابلیس نیست.
    این جور سوال ها و جواب ها که زمینه ی علمی دارد بسیار خوب و عالی است...ادامه دهید


    پاسخ:
    سلام، ممنون از حضورتان، خوش آمدید

    salam

    poste khubi bud

    man pasokham in bud ke sheytan pas az ekhraj shodan az khodavand khast ke ta ghiyamat betune ensan haro eghfal kone vakhodand ham in ejazaro behesh dad va be nazaram hamin baes shode ke bad az ekhrajesh hazrat adam va hava rabetune farib bedeva hamun tor ke midunim va hazrat ali alayhe salam farmudn ke badtarin doshmane to haman nafsi ast ke darune tost va baraye farib dadan hozoresh tuye behesht lazem nabude va shayad hamin nafs amare vizhegi bude ke khodavand bad darkhaste sheytan baraye ensan gharar dade

    va allaho alam

    movafagh bashid

    پاسخ:
    سلام، خوش آمدید، بله ابلیس از خداوند فرصت خواست و خداوند هم به او فرصت داد منتها تا یک روز مشخصی، (الی یوم الوقت المعلوم. در روایت آمده که شیطان را امام زمان علیه السلام به قتل میرسانند، و بعد سوال پیش می آید که چطور در روایت دیگر آمده که خانمی گمراه میشود و امام زمان را شهید میکند؟ شاید منظور این است که امام زمان علیه السلام ابلیس را از بین میبرند اما هر کس شیطان درون خود اعنی نفس را دارد.
    یکی از معانی شیطان در بهشت آدم و حوا را میتوان همین نفس گرفت که ذکر کردیم.
    سلام
    بسیار مطلب خوب و آموزنده ای بود.
    شاید بتوان این تعبیر را هم داشت که ابلیس از سکونت در بهشت اخراج شد و می توانست در هرجا برای اغوای انسان (اعم از آدم و حوا ) حاضر شود.
    بنابراین ابلیس هم می توانست در جنت برای اغوای آدم و حوا حاضر شود. و حضور برای اغوا به معنای سکونت نیست.
    البته این موضوع برای اثبات نیاز به مراجعه به تفاسیر و مطالعه ی بیشتری دارد.
    و من الله التوفیق
    پاسخ:
    سلام، خوش آمدید
    یله، این هم میشود، چرا که خودش فرمود (ثم لاتینهم من بعد ایدیهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم...)
    این نکته را برای همه خواننده های محترم میگم که مقصود ما جواب دادن به این سوال بنابر ظاهر الفاظ قرآن است و الا جوابهای مختلفی میتوان داد.
    قرآن یکپارچه رمز است، ان شاءالله از زبان معصوم تفسیر آن را بشنویم.
    سلام
    مطلب جالبی بود
    کامنت ها هم بسی جالب بود
    مخصوصا کامنت رهگذر
    پاسخ:
    سلام، خیلی خوش آمدید
  • محمد علی رنجبر طزنجی
  • سلام

    البته علامه طباطبایی درباره بهشت و خطا و .. توضیح داده اند
    مگر می شود انسان در بهشت خطا کند؟ و...
    پاسخ:
    فکر میکنم حضرت علامه طباطبایی معنای شیرینی کردند و فرمودند: آدم برای پذیرش رسالت و خلیفه شدن در زمین از آن شجره خورده و نهی خداوند از آن شجره، نهی از روی دلسوزی بوده که مثلا دنیا دار سختی است و به آن نزدیک نشو.
    درباره بهشت آدم هم بحث زیاد است که همانطور که عرض شد متذکر آن نشدیم.
    آقا دستت درد نکنه منو از آمپاس در آوردی :))
    پاسخ:
    خدا را شکر :)
    ممنون از دعوت شما
    سلام
    جالب و خواندنی بود وجالبتر توضیح واضح و مفید مطلب بود قلمتان پایدار...
    پاسخ:
    سلام علیکم، ممنون از حضورتان
    سلام
    مطلب جالبی بود وشما هم خیلی خوب توضیح دادین ممنون
    پاسخ:
    سلام ممنون از حضورتان
    سلام
    جالب بود
    پاسخ:
    خوش آمدید
  • سید محمد حسینی یزدی
  • سلام
    وبلاگ بسیار خوب و پر محتوایی دارید.
    نکته ای در مورد این مطلب:
    سوالی که هست: آیا شیطان بلافاصله بعد از سجده نکردن از بهشت اخراج شد؟
    در صورتی که به نظر می رسد، شیطان بلافاصله اخراج نشد. بلکه پس از اضلال آدم و حوا دستور رسید که «اهبطوا منها جمیعا»
    و ...

    غلط املایی:
    در متن نوشته اید :
    هر ابلیسی شیطان هست اما هر ابلیسی شیطان نیست

    به نظرم منظورتان این بوده:
    ابلیس شیطان است اما هر شیطانی ابلیس نیست.
    (با توجه به اینکه می دانیم ابلیس اسم علم است برای یک شیطان خاص)

    پاسخ:
    سلام، این آیه (قلنا اهبطو منها جمیعا) در سوره بقره است، اما در سوره اعراف مشخص میشود که خداوند ابلیس را اخراج فرمود، (قال اخرج منها مذءوما مدحورا) و شیطان به اغوا پرداخت و ظاهرا آیه سوره بقره مربوط به "شیطان" و آدم و حوا است.
    ممنون از تذکرتان
  • سید محمد حسینی یزدی
  • سلام.
    وبلاگ بسیار خوبی دارید.
    ان شاء الله موفق باشید.
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام، خوش آمدین
    سلام مهندس
    +
    اون چیزی که من میدونم اینه که شیطان بعد از اخراج از بهشت ، خودشو شبیه به مار میکنه و به پای طاووس میپیچه و وقتی طاووس وارد بهشت میشه دوباره شیطان هم که تبدیل به مار شده وارد بهشت میشه
    پاسخ:
    سلام، خوش آمدید، اینها همه تمثیل اند برای فهم حقیقت معنا.
    به نظرم قانع کننده نیست
    به نظر من جوابش این هست که خدا ابلیس را از درگاه خودش اخراج کرد نه از بهشتی که آدم و حوا در آن بودند.
    پاسخ:
    سلام، (قال اخرج منها فانک رجیم) ضمیر (ها) که مونث است ممکن است به (جنه) یعنی بهشت برگردد.
    از طرفی عرض کردم که معانی دیگری هم میشود و با عبارت قرآن میخواند و حق است. منتها (اقرا وارق)
    سلام 
    خیلی مطلب خوبی بود
    ممنون از دعوتتون 
    خوشحالم که با وبتون اشنا شدم
    پاسخ:
    سلام،خیلی خوش آمدید
    سلام علیکم.
    ممنون...
    اطلاعات خوب و مفیدی بود.
    اجرکم عند الله.

    یا حق.
    پاسخ:
    سلام علیکم،ممنون
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    افرین بر شما.حق مطلب را ادا فرمودید. افرین

    پاسخ:
    سلام علیکم برادر، خیلی خوش آمدید.
    ممنون از وقت گذاشتن و حضورتان.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    يا من لا يفد الوافدون علي اکرم منه و لا يجد القاصدون ارحم منه
    کپی و نشر مطالب سایت قاصدون بلامانع است